«ایده‌پردازی» تیمی؛ قبل از آنکه از هم بپاشید

توسط: مهدی ناصری

فرقی نمی کند با چه مشکلی مواجه شده باشید در بسیاری از موارد شما وقت کمی برای ایده‌پردازی دارید، بنابراین آن را از دست ندهید. در این مدت کم با تمرکز به موارد زیر سعی کنید بهره‌وری تیمی را بالا ببرید:

هنگام ایده‌پردازی تیمی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

  1. ایده‌پردازی یک کار تیمی‌ست. بنابراین سعی کنید از تمام تجربیات خود در فعالیت‌های تیمی استفاده کرده و در صورت ناآشنایی با چنین فعالیت‌هایی امروز آن را یاد بگیرید.
  2. به قواعد کار تیمی و فرآیند ایده‌پردازی پایبند باشید. روحیه مسالمت‌آمیز داشته، انتقادپذیر بوده و شنونده خوبی باشید. استدلال‌های ضعیف هم­ تیمی‌هایتان همانقدر که شما برای استدلال‌هایتان ارزش قائلید برایشان با ارزش هستند. پس سعی کنید با از خود گذشتگی، ذهنیات همدیگر را اصلاح و تکمیل کنید.
  3. هرگز تسلیم نشوید. برای رسیدن به موفقیت تیمی در مقابل خواست‌های خودتان تسلیم نشوید. ایده کسب و کار نهایی تیم شما به همه اعضای تیم تعلق دارد.
  4. از قواعد طوفان فکری تبعیت کنید. قواعد طوفان فکری را به صورت واضح برای همه بیان کرده و آن را اجرا نمایید. مهمترین قواعد عبارتند از:
  • به تعویق انداختن قضاوت: در طوفان فکری هرگز درمورد ایده‌های ارائه شده قضاوت نکنید. این کار در مرحله بعدی انجام خواهد شد. فقط بشنوید، بنویسید و سعی کنید بهترین ایده را ساخته و بدون ترس از نقد شدن بیانش کنید.
  • یک مکالمه در هر زمان: هرگز در میان حرف همدیگر نپرید. از مکالمات دو یا چند نفره بپرهیزید و اجازه دهید ایده‌دهنده بدون ترس هر چه در ذهن دارد بیان کند.
  • اهمیت کمیت: در مرحله طوفان فکری آنچه مهم است کمیت است. یعنی تا می‌توانید ایده‌های زیادی را بیان کنید حتی از خیر ایده‌های مسخره، تکراری و خنده‌دار هم نگذرید. اگر خودشان هم به دردی نخورند حتما در ارائه ایده‌های بهتر کمک خواهند کرد.
  • تصویری اندیشیدن: ایده‌ها را بنویسید یا طرحی از آنها را بر روی تخته که همه می‌توانند آن را ببینند، بکشید. یک روش خوب برای جمع‌آوری ایده‌ها، نوشتن آنها بر روی کاغذ یادداشت‌های برچسبی و چسباندن آن­ها به دیوار است. این کار امکان حرکت دادن ایده‌ها و تغییر ساختار گروه ایده‌ها را فراهم می‌سازد.
  • تشویق ایده‌های انقلابی: عجیب‌ترین ایده‌هایی را که می‌شنوید تشویق کنید. بگذارید ذهن تیم هرچه کلیشه و محدودیت داشته را دور بریزد و ایده‌های انقلابی ارائه دهد.

فرآیند ایده‌پردازی چیست؟

  1. مرحله اول-تأمل: در ابتدا نظرتان را خیلی کوتاه در مورد محور موضوعی تیمتان به بقیه هم‌تیمی‌ها بگویید تا کمی بیشتر با ذهنیت هم در مورد موضوع مربوطه آشنا شوید. سعی کنید جنبه‌های مختلفی را که دوستانتان به آن می‌اندیشند درک کرده و در ایده‌پردازی‌هایتان لحاظ کنید. (مدت زمان پیشنهادی: ۱۵ دقیقه)
  2. مرحله دوم- خلق یا گسترش (طوفان فکری): اعضای تیم در حین این مرحله، با هدف خلق بیشترین تعداد ممکن ایده‌ها، گستره راهکارهای ممکن را افزایش می‌دهند. هدف این مرحله کمیت است، نه کیفیت. تقویت قواعد طوفان فکری ذکر شده باعث می‌شود که افراد به جای نقد سریع ایده‌ها بیشتر بر خلق ایده تمرکز کنند. (مدت زمان پیشنهادی: ۴۰ دقیقه)
  3. مرحله سوم – تلفیق یا کاهش: پس از افزایش گستره راهکارهای ممکن، اعضای تیم باید معیارهای لازم را برای کاهش تعداد ایده‌ها به یک تعداد محدود قابل مدیریت، تعریف نمایند. معیارها، مرتبط با فضای کسب و کار شما خواهند بود. اما می‌توانند مواردی چون زمان پیاده‌سازی، پتانسیل درآمدزایی، مقاومت محتمل از سوی مشتری و تاثیر بر مزیت رقابتی را نیز شامل می‌شوند. (مدت زمان پیشنهادی: یک ساعت)
  4. مرحله چهارم – نمونه‌سازی مدل کسب و کار: بعد از مرحله فوق اعضای تیم باید قادر باشند تا تعداد ایده‌ها را به یک لیست کوتاه سه تا پنج‌تایی از نوآوری‌های بالقوه در مدل کسب و کار کاهش دهند.