از ایده تا اجرا؛ راه‌اندازی اولین کسب و کار اینترنتی شما

ما فاصله بسیاری تا دستیابی به دانشگاه‌های کارآفرین در ایران داریم. به نظر من بسیاری از دانشگاه‌های ایران هنوز در سطح دانشگاه نسل اول (انتقال دانش) هستند و چه بسا پایین‌تر. در چنین شرایطی من به عنوان کسی که سهمی در سیستم آموزش عالی دانشگاه‌های ایران دارم چه کار می‌توانم بکنم؟ هیچ! تنها می‌توانم به عنوان بخشی از اکوسیستمی که در تلاش است تا در این شرایط شکل بگیرد، نقشی محدود ولی کمی تاثیرگذار داشته باشم.

برای همین است که از اولین سالی که در دانشگاه مشغول به تدریس شدم ایده برگزاری یک رویداد دانشجویی در حوزه کارآفرینی شکل گرفت. بلافاصله تیمی از دانشجویان علاقه‌مند دور من جمع شدند و نتیجه آن شد رویداد «از ایده تا اجرا؛ راه‌اندازی اولین کسب و کار اینترنتی شما».

من در این رویداد معمولا به عنوان دبیر رویداد و همینطور سخنران و مربی حضور دارم.

سایت رسمی رویداد

گزارش دوره اول در تیرماه ۱۳۹۲

خبر دوره دوم در اسفندماه ۱۳۹۳

“از ایده تا اجرا؛ راه‌اندازی اولین کسب و کار اینترنتی شما” یک کارگاه دو روزه با رویکردی آموزشی–تجربی است که در آن شرکت کنندگان علاقه‌­مند به کارآفرینی و استارتاپ‌ها، گرد هم می‌آیند تا در ۲ روز دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به عرصه کارآفرینی را فرا گیرند.

یکی از تفاوت‌های عمده این رویداد با دیگر رویدادهای کارآفرینی برگزار شده در کشور مانند “استارت آپ ویکند” در این است که در این رویداد شرکت‌کنندگان پس از آموزش تمامی مباحث مورد نیاز و تشکیل تیم، اقدام به ایده‌پردازی به صورت تیمی کرده و سپس مدل کسب و کار آن ایده را طراحی می‌نمایند. این امر باعث بالا رفتن کیفیت ایده‌های ارائه شده در چنین رویدادی می‌شود.

در این رویداد و در روز اول به شرکت کنندگان، طی یک کارگاه آموزشی جذاب، آموزش داده می‌شود که چگونه می‌توان در زمینه کسب و کارهای اینترنتی از هیچ به یک ایده ناب و جهانی دست یافت. سپس چگونه می‌توان این ایده را به یک مدل کسب و کار با کیفیت تبدیل کرده و نظر سرمایه‌داران را به آن جلب کرد. سپس روش‌های تحلیل بازار و مشتری‌سنجی به آنها آموزش داده می‌شود.

 در ادامه و در انتهای روز چهارشنبه، هر یک از شرکت‌کنندگان در یک تیم موضوعی مانند سلامتی، گردشگری، تفریح و سرگرمی، آموزش و … عضو می‌شوند و با تمامی شرکت‌کننده‌هایی که آن موضوع را انتخاب کرده‌اند یک تیم را تشکیل می‌دهند.

 روز پنجشنبه، با یک ارائه انگیزشی در مورد «کار تیمی برای استارتاپ‌ها» شروع می‌شود. سپس هر یک از تیم‌ها با کمک تسهیل‌کننده‌ای که برای این کار قبلا آموزش دیده‌اند، طی یک فرایند ایده‌پردازی مشخص، یک ایده را در حوزه کاری تیم، انتخاب کرده و سپس با کمک تسهیل‌کنندگان و مربیان، یک مدل کسب و کار پیشنهادی برای ایده ارائه می‌دهند.

در پایان روز پنجشنبه، هر تیم ۵ دقیقه فرصت دارد تا ایده خود را به همراه مدل کسب و کار پیشنهادی به داوران رویداد که از میان کارآفرینان و سرمایه گذاران شهر انتخاب شده است، ارائه دهد.

stand-2-low-2