گروه مطالعاتی کتاب «ایده عالی مستدام»

توسط: مهدی ناصری

من با کمتر کتابی، می‌توانم این چنین ارتباط برقرار کنم. از همان روزهای اولی که این کتاب را مطالعه می‌کردم ایده شکل‌گیری فعالیت‌های عملی مبتنی بر آن کتاب در ذهنم شکل گرفت تا اینکه چندی پیش در ادامه فعالیت های مرکز کارآفرینی دانشگاه، ایده مطالعه کتاب ارزشمند «ایده عالی مستدام» ارائه دادم و به سرعت با حضور تقریبا ۲۰ نفر از دانشجویان جلسات خود را آغاز کرد. من هم به همراه یکی دیگر از اساتید گروه مدیریت، جناب آقای شهشهانی، در کنار دانشجویان در این جلسات حضور دارم. تفاوت عمده این گروه مطالعاتی با گروه‌های مطالعاتی دیگر در این است که در آن مبتنی بر آموزه‌های کتاب تنها به جلسات بحث و تبادل نظر یا روخوانی از کتاب اکتفا نکرده و قرار بر این است که در هر جلسه به صورت عملی افراد در تیم های کوچک به ساخت و پرورش ایده‌های ماندگار اقدام نمایند.


Untitled

کتاب «ایده عالی مستدام» ترجمه بسیار عالی از کتاب «Made to stick» است که توسط انتشارات آریانا قلم به بازار عرضه شده است (دانلود فهرست کتابدانلود خلاصه ای از کتاب). بدون شک این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های حوزه ایده‌پروری بوده و فروش و استقبال بالای آن در تمام دنیا موید این موفقیت است. این کتاب در یک کلام به این پرسش ساده پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان ایده‌ها را ماندگار کرد؟ چه می‌شود که برخی ایده‌ها (در هر حوزه و در هر سطحی) بدون تاثیرگذاری به سرعت از بین می‌روند در حالی که برخی ایده‌ها به شدت در ذهن مردم نفوذ کرده و سال‌ها ماندگار می‌شود؟ چه رازی پشت این ماندگاری وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها نویسندگان این کتاب با ذکر مثال‌های فراوانی (به درستی) ادعا می‌کنند که بر خلاف باور عموم که معتقد است ایده‌های ماندگار از یک اکسیر جاودانگی بهره می‌برند، می‌شود با رعایت یک سری اصول و تکنیک ایده‌هایی را به صورت ماندگار ساخت.

download

در توضیح این کتاب نوشته شده است:

این کتاب ترجمه یکی از پرفروش ترین کتابهای دنیای کسب وکار  به نام  Made TO Stick  نوشته براردان هث می باشد. شما در هر موقعیتی که باشید حرف ها و ایده ها، محصولاتی دارید که می خواهید که به اثر گذارترین شیوه آن ها را طرح کنید. این کتاب شما با ۶ کلید طلایی برای عالی و مستدام کردن ایده هایتان آشنا می شوید. این کتاب سرشار از مثال‌های گوناگون از مشاغل و افراد گوناگون می‌باشد و همین ویژگی باعث شده است که طیف گسترده‌ی از مخاطبان را شامل شود و محدود به گروه، تخصص و سازمان خاصی نباشد.

ما این گروه مطالعاتی را تشکیل داده‌ایم تا این روش‌ها را یاد بگیریم تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای بتوانیم از آنها استفاده کنیم. اگر نظری ارائه می‌دهیم به گونه‌ای باشد که تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد، و در نهایت به نفع خودمان و جامعه‌مان تمام شود. در دنیایی که پر است از ایده‌های مختلف و مشوش، این کیفیت پایین ارائه و ساختار بیان ایده‌هاست که باعث شده است بسیاری از ایده‌های خوب در پستوی ذهن من و شما دست نخورده باقی مانده و خاک افسوس بخورد. برای گام اول باید یاد گرفت یک ایده را به طور موثر ارائه کرد. ما در این گروه مطالعاتی هدف‌مان یادگرفتن این تکنیک‌هاست.

روال هر جلسه به این صورت است که بخشی از کتاب مطالعه شده و بعد در جلسه ابتدا یک داوطلب موضوعات مطرح شده در کتاب را بیان می‌کند. سپس افراد هر یک به بیان نظرات و تجربیات شخصی خود حول موضوع کتاب پرداخته و در نیمه دوم جلسه یک موضوع مطرح می‌شود تا اعضا در تیم‌های کوچک روی آن موضوع کار کرده و مبتنی بر مطالب کتاب آن ایده را بپرورانند.

در ادامه گزارش جلسه اول و دوم را مشاهده می‌کنید [گزارش جلسات دیگر به مرور در این صفحه (کلیک کنید) قرار خواهند گرفت]:

  • جلسه اول: در این جلسه توضیحی در مورد کتاب، ایده اصلی آن و فصل‌های مختلف دادم. و بعد ضمن بحث و تبادل نظر از همه دوستان خواستیم تا برای جلسه بعد تا نیمه فصل اول را مطالعه نمایند.
  • جلسه دوم: ابتدای جلسه به بیان موضوعات مطرح در فصل اول سپری شد و در آن یکی از اعضا خلاصه‌ای از مطالب ارائه کرد. سپس اعضا به بحث و تبادل نظر پرداختند. در نیمه دوم جلسه متنی را با موضوع «آخرین آمار مهاجرت نخبگان ایرانی ۶۰ هزار نفر/ دختران،۴۰ درصد فرار مغزها را تشکیل می دهند» به اعضا ارائه شد تا در تیم‌های کوچک سه تا چهارنفره به بحث و تبادل نظر در مورد اطلاعات داده شده در آن پرداخته و با توجه به اینکه موضوع فصل ۱ در مورد پیدا کردن ایده محوری و مغز پیام است، هر تیمی سعی کند تا مغز اصلی، خلاصه و محوری پیام را بیابد. بعد از این کار تیمی، هر یک از تیم‌ها نکات را که روی کاغذهای برچست یادداشت کرده بودند ارائه کردند. این ایده‌های محوری روی تخته قرار گرفته و سپس با بحث و تبادل نظر سعی در انتخاب بهترین گزینه‌ای که توانسته باشد ایده محوری و مغز پیام را یافته باشد کردیم. که در نهایت یک پیام انتخاب شد. خروجی این پیام را در این پست یا این لینک می‌توانید مشاهده کنید.